Projektchor Wiesbaden
Rastislav Blansko (Jaroslav Martinásek)
Thüringen Philharmonie Gotha
Sonja Westermann (Sopran)
Sonja Koppelhuber (Alt)
Christian Rathgeber (Tenor)
Juri Batukov (Bass)
Thomas J. Frank
Wiesbadener Kurier - recenze koncertu 3. 3. 2018 ve Wiesbadenu - Mozartovo Requiem
Překlad:
MOZARTOVO REQUIEM S HOSTY Z DURYNSKA A ČESKA VE WIESBADENSKÉM KOSTELE MARKTKIRCHE
Wiesbaden – Celou řadu projektů spolu uskutečnili sbor Marktkirche a sbor Rastislav Blansko, nyní zpěváci pod vedením Thomase J. Franka uvedli v Markirche ve spolupráci s Durynskou filharmonií Gotha-Eisenach Requiem in d-moll od W. A. Mozarta. Český sbor přicestoval se svým sbormistrem Jaroslavem Martináskem.
Jako úvodní stála na programu Mozartova Symfonie č. 40 g-moll. Velmi průzračnou byla vstupní věta, původní nálada díla je melancholická, pod Frankovým vedením dosadila Durynská filharmonie zvláštní světlo: Jas a mezitím zvláštní neklid. Lehká opona obklopila hru strun v kouzelném jakoby napínavém Andante.
Mozartovo Requiem zaznělo v doplněném vydání od Franze Xavera Süssmayera, instrumentováno od Franze Beyera. Hudba díla proniká hlubokou vírou, zároveň zahrnuje různé pocity, které člověk cítí vstříc všednímu životu.
V úvodním Introitus se začalo právě velkým zdrcením, naléhavě zněl zpěv sboru. Pod Frankovým vedením byly fugy v Kyrie vypracovány ve vzrušujících melodických liniích. Hrozivě, s mohutným orchestrálním zvukem, se setkalo Dies Irae.
Ostré kontury a napětí
Podmanivý byl výkon sólového kvarteta sestávajícího se ze sopranistky Sonji Westermann, altistky Sonji Koppelhuber, tenorisy Christiana Rathgebera a basisty Juriho Batukova, který zaskočil za nemocného kolegu. Hlasy gradovaly v Tuba Mirum, mnohostranná zabarvení byla slyšitelná – temné, jasné, zářící. Znovu a znovu dokázali sólisté vytvořit barevnou auru velkou intenzitou. Se sborem a orchestrem evokovali kaleidoskop emocí a proudů myšlenek. Ostré obrysy a napětí byly patrné v Lacrimose.
Pronikavě až kouzelně ztvárnili interpreti Agnus Dei, zde byla zprostředkována rozjímavá pohříženost, která pomalu vyústí v rostoucí odevzdanost.
Elegantně vyvedla Sonja Westermann Lux aeterna, kdy sbor následoval plností zvuku. Zvukové vlny orchestru nesly zpěv. Až donesly Requiem na konec, stále tišeji se nesla hudba v úplný klid. Dlouhotrvající potlesk v Marktkirche.