15. 11. 19.00 MARKTKIRCHE WIESBADEN
Soprán: Qin Du
Baryton: Joachim Goltz
Chor der Marktkirchen Wiesbaden
SPS Rastislav Blansko
Filharmonie Hradec Králové
Diriguje: Thomas J. Frank
-----------------
16. 11. 16.00 BASILIKA WALDSASSEN
Soprán: Nora Lentner
Baryton: Thomas Stimmel
Basilikachor Waldsassen
SPS Rastislav Blansko
Orchestr: Festivalový orchestr Waldsassen (vč. členů Bamberger Symphoniker)
Diriguje: Andreas Sagstetter
***
OHLASY V TISKU W&W 15. a 16. 11. 2014:
Koncert ve Waldsassenu 16. 11. 2014 - článek
Waldsassen. Žádná velká gesta dirigenta, ale skvělá hudba a stejně takový zpěv prožilo publikum v plně obsazené bazilice v nedělním odpoledni. Andreas Sagstetter, regionální kantor ve Waldsassenu, nabídl s "Festivalovým orchestrem" a společným velkým sborem velmi působivý koncert. Bez přehnaných gest chápe Sagstetter vedení orchestru, sboru a přitom ukáže precizní nástupy a závěrečné akordy, velké dynamické rozdíly.
Čistý zpěv
Hned na začátku posluchači vědí, že je čeká nevšední hudební zážitek. "Selig sind, die da Leid tragen" - "Blahoslavení jsou, kteří trpí" je od sboru a orchestru niterně a s výrazem předáno. Zvláště působivé provedené pomalu a v pochodovém rytmu "Denn alles Fleisch ist wie Gras" (Neboť vše živé je jak tráva), je provedené výtečně unisono v hlubokých hlasech sboru. Skvělé dynamické vyjádření vytváří Sagstetter minimalistickými gesty až k nástupu sopránů, které dovede do zářivého vícehlasu.
Oba sólisté Nora Lentner (soprán) und Thomas Stimmel (bas) se vyznačují dobrou artikulací a čistým zpěvem. S velkou hlasitostí a přesto citlivě zpívá Thomas Stimmel "Herr, lehre doch mich" (Pane, dej mi vědět). Nora Lentner nechává slyšet utrpení, naději a radost v části"Ihr habt nun Traurigkeit" (Nyní máte trápení). Sagstetter krásně vsazuje sbor do sólových hlasů.
Jemné zvuky harfy a precizní tympány, také žestě a flétny tvoří přesvědčivé melodie. Smyčce a dobře znějící čela přispívají k harmonickému obrazu.
Jediná kritika
Musíme se velmi snažit najít v tomto vydařeném provedení něco ke zkritizování. Je to artikulace sboru. Bez vytištěného textu bychom rozuměli jen málo. Jinak dobře posazený tenor nedosáhne výšek s větší volností. Ale nic neubírá celkovému působivému výsledku. Takto si zasloužili ovace ve stoje a nekončící potlesk od nadšeného publika.
Koncert ve Waldsassenu 16. 11. 2014 - článek
A tady
Spolupráce Waldsassen - Rastislav - článek o dojmech z koncertu
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Koncert ve Wiesbadenu 15. 11. 2014 - článek
Překlad: Thomas J. Frank diriguje v kostele Marktkirche Východočeskou filharmonii
od: Manuel Wenda
WIESBADEN - Velký večer v Marktkirche! Pod vedením Thomase J. Franka provedli Filharmonie Hradec Králové, sbor Rastislav Blansko a Sbor při Marktkirche "Německé requiem“ od J.Brahmse. Předtím zazněla „Tragická overtura, Op. 81“ stejného skladatele. Rychle dal orchestr za pravdu pověsti coby českého tělesa výborného zvuku. Hudební tradice Česka je výjimečná, charakteristická slovanská, ale ovlivněná svou dlohodobou příslušností k habsburské monarchii s jejím centrem ve Vídni živou a plodnou spjatostí s německy mluvící oblastí.
Plný a celistvý český zvuk prodchnul chrám. Frank dirigoval s nejvyšší rytmickoku precizností, zároveň byla interpretace plynulá. Velmi čistě byly povedeny nástupy hlasů, na klidných místech posluchače mrazilo.
** Texty z Lutherovy bible **
„Německé requiem“ je dílo, kterému se nic nevyrovná. Brahms nebyl věřící, s Lutherovou biblí se ale poctivě seznámil, aby převzal její texty do svého díla. Zvláštností vzniku této skladby je, že se na prvním místě zajímá o zmírnění utrpení pozůstalých, namísto důrazu na osud duše člověka. Při všech rozdílnostech ke křesťanství zůstává hudba requiem velmi duchovní.
Temně a smutně začíná skladba, neboť zde do hudby vniká nesmírná láska k lidem. V kostele byli diváci pojmuti jemnými zvuky útěchy. V druhé větě zprostředkovali interpreti vedle strachu taktéž útěchu. Pochodový charakter byl evidentní, zobrazoval pomalu kráčející společnost.
Dynamicky vyměňoval orchestr pod vedením Franka extrémy a zase se vracel ke středu. Frank měl jen přesněji vyvážit tři složky requiem - orchestr, sbor a sólové hlasy. Hudebně bylo vše v pohybu, u fug se nic nerozpadlo. Prosebně zpíval baryton Joachim Goltz v „Andante moderato“ nazývající třetí část, silný a jemný soprán přestavila Qui Ying Du v páté části, která pojednává o konečnosti žití.
Provedení poskytlo romantickou atmosféru svitu měsíce. Na konci všechny mrazilo, kdy umírání došlo v akt rozloučení. Obrovský aplaus.
Koncert ve Wiesbadenu 15. 11. 2014 - článek
A tady
Spolupráce Waldsassen - Rastislav - článek o dojmech z koncertu